Jak postupovat při škodě na autě způsobené neznámým pachatelem | PojistovaciPoradci.cz

Jak postupovat při škodě na autě způsobené neznámým pachatelem

Podle informace zástupců Týmu silniční bezpečnosti loni viník každé šesté větší nehody ujel, aniž by se zajímal o postižené účastníky a jejich vůz.  Pro poškozenou posádku je to starost navíc, protože se svým nárokem na úhradu vzniklé škody a újmy se nemůže obrátit na konkrétního pachatele a jeho pojišťovnu, kde má sjednáno povinné ručení. Přinášíme návod, jak v takovém případě postupovat.

Kdy přivolat policii

Dojde-li k takovému případu, záleží na jeho závažnosti. Poškozený musí nejprve zjistit, co všechno se stalo. Dojde-li k menší újmě, například při tzv. parkovací škodě, kdy není nikdo zraněn a není poškozen ani majetek třetích osob, není třeba přivolávat policii. Ale je-li na místě kamerový systém nebo jsou-li k dispozici svědci, kteří událost zaznamenali, a podle jejich poznatků lze viníka ztotožnit, je naopak přivolání policie účelné. Dá se tak vypátrat pachatel a náhradu uplatnit z jeho povinného ručení. Takový nezodpovědný řidič je navíc policisty pokutován.

Je-li poškozen majetek dalších subjektů (např. sloup osvětlení, inventář parkoviště, plot nebo objekt), musí být sepsán policejní záznam a případ se dále šetří. Také při vzniku škody v odhadované výši přes 100.000 korun je třeba policii zavolat. Podle zkušenosti zástupců UNIQA pojišťovny není snadné v praxi škodu na autě na místě přesněji odhadnout, ale policie bývá zpravidla připravena výši škody s motoristou konzultovat a dle popisu jejího rozsahu pomoci vyhodnotit. Policii je třeba přivolat bez ohledu na výši materiální škody vždy, je-li někdo při události zraněn. Takový případ je nejzávažnější a pachateli hrozí vážný trestní postih.

Jak lze získat náhradu škody od pojišťovny

I v případě, kdy se nepodaří identifikovat viníka, lze nárokovat odškodnění u pojišťovny. Mohou tak učinit motoristé, kteří mají sjednáno pro své auto havarijní pojištění. Takových případů vyřizuje UNIQA pojišťovna měsíčně stovky, nejčastěji z tzv. parkovacích škod. Při vyřízení musí klienti počítat s tím, že sami uhradí spoluúčast a přestupňuje se jim dosavadní vyježděný bonus. To neplatí, pokud se podaří pachatele zpětně vypátrat a pojišťovna na něm zpětně uplatňuje regresní nárok.

Limitující je skutečnost, že v ČR jezdí s havarijním pojištěním jen méně než 20 % všech provozovaných aut. Ostatní jsou pojištěna jen na povinné ručení.

Co se hradí z Garančního fondu České kanceláře pojistitelů

Nejzávažnější je situace, kdy při škodě způsobené nezjištěným vozem dojde k podstatné zdravotní újmě jiného účastníka. Po nezbytném policejním šetření se poškozený může obrátit na Garanční fond při České kanceláře pojistitelů, který je zřízený pro tyto účely. Z něho lze nárokovat odškodnění za závažnou zdravotní újmu, bolestné i ztížené společenské uplatnění vzniklé při nehodě s nezjištěným řidičem. Dojde-li později ke ztotožnění pachatele, vyplacené pojistné plnění je po něm zpětně vymáháno.

Z Garančního fondu se ale v případě škody způsobené nezjištěným vozidlem nehradí tzv. plechové škody, tedy majetkové škody vzniklé na vozidle.

Nejčastější případ: škoda na předním skle

Vedle parkovacích škod je nejtypičtější škodou způsobenou neznámým viníkem rozbití čelního skla na vozidle odlétnutým kamínkem. Například v UNIQA pojišťovně se každý měsíc vyřizuje na 900 takových hlášení od klientů, přičemž méně než desetina připadá na zjištěného motoristu a jeho vůz – původce zničení skla (likviduje se z povinného ručení).

Zbytek škod se řeší z připojištění skel na vozidle, které lze sjednat jak k havarijnímu pojištění, tak i povinnému ručení. Jde o nejběžnější připojištění aut. K událostem dochází nejčastěji za jízdy v běžném provozu, a není zpravidla možné přičíst „zavinění“ konkrétnímu autu a jeho řidiči. Při náhlém poškození skla nelze určit, odkud přesně přilétl kamínek, a i kdyby ano, za jízdy je nesnadné si ihned poznačit třeba registrační značku, anebo vozidlo „škůdce“ zastavit a sepsat s jeho řidičem Záznam o nehodě pro pojišťovnu.

Ale pozor: přední skla na vozidlech jsou různě drahá. Rozptyl ceny jednoduchého skla na běžném modelu a ceny skla s vyhříváním a dalším vybavením u prémiových značek může činit i několik desítek tisíc korun. V případě, kdy motorista zvažuje uzavření připojištění čelního skla, je potřeba pečlivě rozvážit jaký pojistný limit si zvolit. Limity začínají na úrovni několika tisíc korun, ale mohou být sjednány i např. na 100.000 korun. Nemá-li motorista povědomí o tom, co finančně obnáší sklo jeho vozu vyměnit, s nastavením limitu mu poradí pojišťovna, u které doplňkové připojištění uzavírá. Pro každý model automobilu je vyráběno několik variant skel v různých výbavách - sklo může být vybaveno funkcí pro odmražení, senzory deště, kamerou, může být čiré, tónované, s pruhem proti slunci, atp. Rozptyl cen skel pro jeden model vozu tedy může být - podle výbavy - i ve stovkách procent.

Zdroj: tisková zpráva pojišťovna UNIQA

Máte dotaz? Kontaktujte nás